Ile kosztuje przegląd samochodu?

Ile kosztuje przegląd samochodu?

  • Przegląd samochodu to nic innego jak badania techniczne pojazdu, które w normalnym przypadku kosztują do 100 zł, a od maja 2018 r. 126 złotych. Warto nadmienić, że pojazdy bez ważnych badań technicznych nie mają prawa poruszania się po drogach publicznych, a za nieprzestrzeganie tych przepisów można zapłacić 500 zł mandatu i zostać pozbawionym prawa do jazdy samochodem…

    Zasady przeprowadzania badań technicznych

    Każdy samochód powinien mieć ważne badania techniczne, czyli tak zwany przegląd, który ważny jest przez 364 dni czyli 1 rok. Przed upływem tego terminu należy badania powtórzyć. Ma to zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego i wyeliminować pojazdy, których stan techniczny może zagrażać kierowcy oraz innym uczestnikom ruchu.

    Wyjątkiem są tu samochody kupione w salonie, dla których badanie techniczne przeprowadza się po upływie 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Drugim wyjątkiem są samochody zabytkowe badane pod kątem sprawności i przydatności do ruchu wyłącznie przed ich rejestracją. Co ciekawe, również ubezpieczenie OC dla aut zabytkowych wykupuje się jedynie na czas, kiedy samochód porusza się po drodze.

    Dodatkowo za badanie auta z instalacją LPG zapłacimy więcej, bo 162 zł ze względu na konieczność wykonania dodatkowych pomiarów.

    Za jakie usterki auto nie przejdzie badań technicznych?

    Samochód powinien spełniać pewne normy techniczne, aby mógł być dopuszczony do ruchu. Przede wszystkim sprawdza się oświetlenie pojazdu, czyli sprawność i stan techniczny lamp, kierunkowskazów, świateł stopu i światła biegu wstecznego. Dalej sprawdzana jest sprawność układu zawieszenia, do której należy zaliczyć żywotność amortyzatorów, wahaczy i wszystkich innych mniejszych podzespołów mogących wpływać na stabilność toru jazdy. Jednym z ważniejszych badań jest sprawdzenie skuteczności i wydajności hamulców pojazdu, w tym hamulca ręcznego. Dodatkowo należy pamiętać, że auto bez sprawnego klaksonu może również nie dostać zgody na poruszanie się po drogach publicznych. Także samochód trawiony przez korozję, która narusza w znacznym stopniu jego spójność konstrukcyjną i narusza na przykład podłużnicę lub inne elementy karoserii, może nie przejść badań technicznych. Samochód powinien mieć również całe szyby, pozbawione jakichkolwiek podłużnych pęknięć. Wyjątkiem są tu drobne odpryski, od których nie odchodzą tak zwane spękania. W niektórych przypadkach bada się też emisję spalin, ale należy pamiętać, że takie badanie przeprowadzać należy na w pełni rozgrzanym silniku. Jeżeli auto nie spełnia norm określonych prawem, może również nie przejść testu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Komunikacja bliskiego zasięgu czyli NFC.

Z roku na rok technologia rozwija się coraz szybciej i szybciej. Jeszcze 15 lat temu fascynowaliśmy się telefonami komorkowymi, które...

Zamknij